Mijn opdrachtgevers
Met wie werk ik?
Ik werk graag samen met opdrachtgevers die bereid zijn om een bepaald risico te nemen om vanzelfsprekende denk- en werkwijzen te bevragen en kennis te maken met alternatieven.
Ik ben zowel beschikbaar voor eenmalige projecten als voor langer lopende projecten.
Ik werk met bedrijven en organisaties, ik doe doorlopend onderzoek bij twee lectoraten en werk op projectbasis met verschillende kunstenaarscollectieven.
Bedrijven en organisaties
Met bedrijven en organisaties ga ik kortere samenwerking aan in de vorm van workshops en (interactieve) performances. Ook werk ik aan langere trajecten waarin ik me voor een periode onderdompel in de organisatie, ik stem mijn methoden af op de specifieke vraag van mijn opdrachtgever. Onderaan de pagina zie je een greep uit mijn opdrachtgevers.
Doorlopend onderzoek
Ik ben sinds 2019 als extern kenniskringlid aangesloten bij verschillende lectoraten. Ik onderzoek hoe we principes uit de performancekunst kunnen inzetten om te werken aan ingewikkelde praktijkvragen die 'ertoe doen' maar waar we nog niet direct raad mee weten.
Ik werk hieraan door interactieve bijeenkomsten, workshops en performances te maken in samenwerking met studenten, docenten, onderzoekers, lectoren en leidinggevenden van binnen en buiten het instituut. Hierover schrijf ik essays.
2023– heden Lectoraat Desiging the Future Fontys Academy for the Creative Economy
Het lectoraat Designing the Future heeft als doel om door middel van design- en toekomstmethoden oplossingen te creëren voor grote thema's van onze tijd.
2020 – heden Lectoraat Change Management van De Haagse Hogeschool
Bij het lectoraat Change Management werken we aan businessonderwijs- en organisatievernieuwing door bekende managementthema’s in een nieuw daglicht te plaatsen.
2018 –2021 Lectoraat Kunst en Professionalisering van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
Het lectoraat Kunst en Professionalisering werkt aan kunstzinnige perspectieven voor organisaties, om het handelingsrepertoire van professionals uit te breiden.
Kunstenaarscollectieven
Sinds 2013 ben ik op projectbasis aangesloten bij verschillende kunstenaarscollectieven. Ik maak mijn werk deel van symposia, openbare bijeenkomsten en kunstmanifestaties. Ik werk graag samen met muzikanten en beeldend kunstenaars om met onze kunst idealen om te zetten in aansprekende beelden en tastbare ervaringen.
2017 – heden The Turn Club
The TurnClub is opgericht door componist en sociaal ondernemer Merlijn Twaalfhoven. Het doel van het collectief is maatschappelijke vraagstukken aanpakken vanuit het gezichtspunt van kunstenaars.
2012 – heden Circus Andersom
Kunstenaar Martijn Engelbregt is creatief directeur en oprichter van Circus Andersom. Dit collectief van makers is een ontregelende verbindings-organisatie met het doel de sociale duurzaamheid in de wereld te vergroten.
“Marjolijn nam een week als fly on the wall deel aan een congres in Barcelona waar ik spreker was. Ik vroeg haar om de essentie door haar ogen gezien letterlijk en figuurlijk vast te leggen in een tekening. Haar eigenzinnige en invoelende blik raakt me.
Ze kijkt, ervaart en luistert indringend en geeft daar haar beeld van terug. De gesprekken die dit dan weer oplevert en de tekening geven me meer ruimte, lucht, openheid en vertrouwen in de toekomst, ook als die schuurt.”
Jeroen Vervliet, Directeur-Bibliothecaris Vredespaleis Den Haag
“Ik heb Marjolijn gevraagd als een van de kunstenaars om een methode te ontwikkelen om met kwetsbare groepen kunst te maken. Marjolijn heeft hart voor mensen en is oprecht nieuwsgierig. Dit maakt dat mensen zich openen om met haar te werken, wat hun gevoel van gezien zijn en eigenwaarde ten goede komt.”
Ingrid Docter, Projectleider Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst
“Marjolijn betrok me in een performance voor een congres in het Medisch Centrum Haaglanden toen ik nog als verpleegster in de wijk werkte. Mijn eerste reactie was: Oh nee! Echter het onderwerp meetbaarheid van kwaliteit van zorg, raakte mij in mijn werk destijds dagelijks. Het heeft me kracht gegeven om op deze persoonlijke manier mijn verhaal over het voetlicht te brengen en daar een groot publiek mee te bereiken.”
Lineke Berkhout, Coördinator WMO wijkteam, Gemeente Den Haag
“Marjolijn weet op een knappe wijze ruimte te scheppen voor kwetsbaarheid, schoonheid en verbinding– zaken die in een tijd van verandering en onzekerheid enorm hard nodig zijn. Zonder deze zachte krachten leven we langs elkaar heen, groeien kloven en misverstanden en kunnen we niet veranderen. Het is bijzonder hoe Marjolijn deze ruimte weet te creëren – ook bij bedrijven en organisaties waar dat echt een cultuurverandering betekent.”
Merlijn Twaalfhoven, Componist en oprichter The Turn Club
“Marjolijn leads us the way. Zij gaat voorop in het onderzoeken van onzekere zaken. Marjolijn beweegt zich door de ongemakkelijkheid van deze thematiek met een gracieuze souplesse die ik maar weinig tegenkom. Ze schrijft daarnaast prachtige verhalen, durft de status quo te bevragen en faciliteert keer op keer ontroerende samenkomsten van een telkens grotere groep bondgenoten in onzekerheid.”
Tessa Cramer, Futurist en Lector Designing the Future, Fontys Academy for the Creative Economy
“Dat kunstenaars zich bemoeien met hoe wij regelgeving vormgeven vind ik goed. Het zorgt voor een ander perspectief, Marjolijn doet dat op een open en enthousiasmerende manier. Ze liet me haar tekeningen zien over de druk die regelgeving legt op contact tussen patiënten en behandelaars in de psychiatrie. Dat regels het contact in de weg zitten, baart me zorgen.
Haar tekeningen inspireerden me een tekst te schrijven voor haar publicatie over deze thematiek. Ik vind het geweldig dat zij als kunstenaar inzet op maatschappelijke situaties.”
Arjo Klamer, Hoogleraar in de economie van de kunst en cultuur
“Marjolijn heeft een vriendelijke en heel benaderbare uitstraling. Ze kon zowel met ouderen, managers als met zorgmedewerkers gemakkelijk een persoonlijk en soms ook diepzinnig gesprek aangaan. Door deze gesprekken kwamen verschillende belangrijke onderwerpen aan bod die juist ook in de zorg van belang zijn. Ze heeft naar aanleiding van deze gesprekken samen met Anke Tijtsma een kunstwerk gemaakt wat door de medewerkers zelf in gebruik is genomen. Een mooi resultaat.”
Joyce Vlaming, Projectleider Kunst en Cultuur AxionContinu
“Het is waardevol dat ING het experiment aan is gegaan om Marjolijn als kunstenaar voor een periode binnen te halen.
Ze heeft heel wat stof doen opwaaien en discussies aangewakkerd. Echter was er minder bekrompenheid dan ik had verwacht. Ik sprak graag met mijn collega’s over het effect en dat wij graag vasthouden aan de gewoonten van onze cultuur. Marjolijn deed het stapje om ons ook daadwerkelijk anders te laten kijken. Bedankt voor je oprechtheid, onbevangenheid, energie en toewijding!”
Freya Swart, Project lead/quality manager ING
“De eindpresentatie van Marjolijn in Het Vijfde Seizoen was ontroerend en had vele behandelaars en patiënten op de been gebracht. Doordat ze hen had betrokken in het maken van haar kunstwerk werd het een moment van henzelf waar ze trots op waren. Haar project werkte verbindend en inspirerend.”
Esther Vossen, Directeur/curator Kunstenaarsverblijf Het Vijfde Seizoen/GGZ Altrecht
“Marjolijn en Martijn wisten me in de workshop Kom Aan Mij Lijf uit te nodigen tot volledige concentratie op diverse verrassende uiteenlopende soorten aanrakingen. Alles heel discreet, met respect voor jezelf en die ander.
De hele opzet was een toonbeeld van de inbreng van kunstenaar die zóveel meer een gevoelsmens is dan de gemiddelde persoon. De kunstenaar als workshopmaker die zó een bijdrage levert aan meer mens-zijn in de medische wereld. De oefeningen lijden tot verhoogd bewustzijn van zintuigen en daarom herwaardering van de geneeskunst.”
Kea Fogelberg, Gepensioneerde huisarts, nu consulent levenseindevragen.
“Een oefening die Marjolijn gaf aan ons team zorgde voor een wezenlijk gesprek over wie je bent als privé persoon en of je iemand anders wordt op je werk. Ik hoorde mijn team rijker delen en waarnemen ten aanzien van de vraag of ze wel op hun plek zitten en of hun talenten worden aangesproken. Ik werk zeker graag verder met Marjolijn.”
Arre Zuurmond, Ombudsman Metropool Amsterdam
“Bij Twynstra Gudde zoeken we altijd naar nieuwe manieren om belangrijke momenten te markeren. In 2016 verzorgde Marjolijn voor het eerst een ritueel en tekeningen voor ons om toetredende partners een warm welkom te heten. Het lukte haar de harten te openen en een prikkelende open sfeer neer te zetten die veel enthousiaste reacties opleverde. We werken graag in de toekomst met haar verder.”
Zenzi Pluut, Partner Twynstra Gudde
“Ik heb Marjolijn een paar jaar geleden weten te strikken als kenniskringlid van het lectoraat Change Management van De Haagse Hogeschool. Daar ben ik tot op de dag van vandaag zeer gelukkig mee. Binnen het lectoraat onderzoeken we wat ‘de kunst’ het vakgebied verander- en organisatiekunde probeert mee te geven aan inzichten en handvatten. Met Marjolijn hebben we een kunstenaar in huis die deze zoektocht op ontzettend knappe wijze mede-vormgeeft: professioneel, nauwgezet, nieuwsgierig, vanuit de verbinding en met veel, heel veel liefde.”
Jacco van Uden, Bedrijfskundige en lector Change Management, De Haagse Hogeschool
“Marjolijn brengt een enorme kracht, energie, doortastendheid en kwetsbaarheid mee met haar aanwezigheid. Ik werk sinds 2012 met haar: ik vraag haar bijvoorbeeld een performance te maken voor een project dat ik opzet, of we ontwikkelen gezamenlijk een workshop. We vinden elkaar in een passie om te onderzoeken wat er nog meer mogelijk is in contact tussen mensen, buiten de vastgelegde regels en protocollen.”
Martijn Engelbregt, Creatief directeur Circus Andersom
“Marjolijn heeft als kunstenaar een eigen manier van werken en aanvoelen. Ik heb gedacht, goh dit is wel heel apart, echter ik blijf geboeid om met haar samen te werken. Haar analytisch vermogen in combinatie met kunstzinnige ‘gekte’ zorgt er voor dat ik me open voor nieuwe perspectieven die er toe doen, dit gun ik ook anderen.”
Jeroen den Uyl, Partner Twynstra Gudde